loading...

تصویر اقتصاد ایران

EcoIran بازدید : 36 دوشنبه 09 تیر 1399 نظرات (0)

در روزهایی که کلمه حباب از گوشه و کنار بازار بورس به گوش میرسد، کارشناسانی هستند که اساسا با این تعریف مشکل داشته و چیزی به نام حباب را در بازارهای مالی به رسمیت نمیشناسند... نقد مخالفان حباب به چه چیزی است؟ در گفتگو با دکتر نصر اصفهانی، کارشناس اقتصاد رفتاری ، این موضوع را به گفتگو نشسته ایم...

 

مشاهده و گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 39 دوشنبه 09 تیر 1399 نظرات (0)

مالیاتها تنها برای دولت ها درآمد ایجاد می کنند و طرحهای مالیاتی به کاهش فعالیتهای سوداگرانه کمکی نخواهند کرد . کارشناسان معتقدند ، ساختارهای اداری و اجرایی موجود به گونه ای است که سوداگران به راحتی می توانند بسیاری از قوانین را دور بزنند .اما طبقه متوسط که مختصر سرمایه ای دارند و از نفوذ در قدرت و لابی کردن بی بهره اند تحت فشار مضاعف قرار می گیرند . شاخص های بنیادی نشان نمی دهد که مسکن وضعیت غیر عادی داشته باشد. دولت نقش بسیار اندکی ، زیر ٥ درصد، در عرضه و تقاضای مسکن دارد. و تنها با کمک به افزایش تولید و عرضه مسکن و کنترل تورم می تواند بر بازار تاثیرگذار باشد که این امر هم نیاز به برنامه ریزی های بلند مدت دارد.

طرحهای مالیاتی که با هدف کاهش سوداگری و اثرگذاری بر قیمتها ارایه می شوند ، مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی است.   آنها می گویند، با وجودساختار های غیر تولیدی اداری و اجرایی موجود، ابزارهای مالیاتی ،  نه تنها کمکی به کاهش فعالیتهای سوداگرانه نمی کند بلکه احتمالا نتیجه عکس هم خواهد داشت.  اخذ مالیات های جدید هر چند برای دولت درآمد ایجاد می کند اما بعید است به کنترل فعالیتهای سوداگرانه کمک کند. ساختارهای اداری و اجرایی به گونه ای است که سوداگران به راحتی می توانند بسیاری از قوانین را دور بزنند .اما طبقه متوسط که مختصر سرمایه ای دارند و از نفوذ در قدرت و لابی کردن بی بهره اند،  تحت فشار قرار می گیرند . دستور آقای روحانی برای کنترل قیمت مسکن و مطرح شدن حباب مصنوعی در این بازار توسط وزیر راه و شهرسازی ، توجه به راه حلهای موجود را تقویت کرده. کارشناسان معتقدند، مطرح کردن حباب در قیمت های مسکن  ، یا به امید کاهش قیمت  است و  یا با  مقایسه قیمتهای موجود با قیمت ذاتی کالاها عنوان می شود  که البته کارشناسان چیزی به عنوان قیمت ذاتی را را قبول ندارند .  اگر منظور از طرح حباب ، کاهش قیمت مسکن است ، چنین امری با توجه به تورم حداقل 20 درصدی  بعید به نظر می رسد. با کاهش بهره بدون ریسک  ، همه دارایی های سرمایه ای دیگر ، در رقابت برای افزایش قیمت با هم کورس گذاشته اند. ضمن آنکه قیمت نهاده ها و مصالح ساختمانی در بازار هم در حال افزایش هستند  . این در حالی است که در غیاب گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری ، مسکن همچنان از جذابیت سرمایه گذاری برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه ها برخوردار است.

 

 

مشاهده و گزارش تصویری 

EcoIran بازدید : 31 شنبه 24 خرداد 1399 نظرات (0)

سهام عدالت، ETFهای دولتی و قانون مالیات بر عایدی سرمایه... چالش اصلی روزهای آینده بازار سرمایه، کدام یک از این موارد است؟ کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که فارغ از هر دیدگاهی، معامله گران بایستی ریسک های سیتماتیک و غیرسیتماتیک بازار را در نظر داشته باشند.

 

 

 

 

 

مشاهده و گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 25 شنبه 24 خرداد 1399 نظرات (0)

هیجان منفی در بازار امروز سه شنبه 19 خرداد به اوج خود رسید. اختلال جدی در نمایش و درج قیمت ها موجب تقویت ریسک نااطمینانی در بازار شده است. این موضوع در کنار بحث مالیات بر عایدی سرمایه این سوال را ایجاد کرده است که دولت و مجلس واقعا چه سیاستی در قبال بازار سرمایه دارند؟ ضمن اینکه با توجه به نزدیکی به فصل مجامع، سهامداران چه استراتژی را در پیش بگیرند؟

 

 

 

مشاهده و گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 27 شنبه 24 خرداد 1399 نظرات (0)

برخی کرونا را پایانی بر ایده نظم خود جوش بازار می دانند. این افراد معتقدند ویروس کرونا ناکارآمدی بازار را به همگان نشان داد و اگر دخالت دولت نبود، بازار نمی توانست نقایص خود را برطرف کند. اما این ادعا تا چه میزان درست است؟ آیا می توان گفت دوران پسا کرونا دوران دولت های مقتدر و قدرت گرفتن ایده دولت بزرگ است.

 

 

 

 

مشاهده و گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 27 شنبه 24 خرداد 1399 نظرات (0)

اختلال سامانه معاملات موجب به هم ریختگی معاملات و سردرگمی معامه گران شده است. با این وجود با این حال شاخص بورس تهران مسیر صعودی خود را ادامه میدهد..

اختلال  سامانه معاملات  موجب به هم ریختگی معاملات و سردرگمی معامه گران شده است... موضوع اسف باری که معلوم نیست چه زمانی حل خواهد شد!

با این حال شاخص بورس تهران مسیر صعودی خود را ادامه میدهد و بازدهی شاخص از ابتدای سال تقریبا به 120 درصد رسیده است.

  

 

مشاهده و گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 23 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

یکی از مهمترین مسائل ملی ما این است که ایران به اندازه ظرفیت‌های چشمگیرش به جایگاه واقعی خود در اقتصاد نرسیده است و همچنان با بهره ‌‌وری اندک، بیکاری، ناکارآمدی، فساد و بی‌عدالتی روبرو است. این کتاب با مروری بر تحولات ایران معاصر می‌کوشد ریشه این ناکارآمدی را که تا حدود زیادی حاصل سیطره تفکر اقتصاد دولتی بوده است، نشان دهد. همچنین این کتاب با نگاهی به تحولات اقتصادی جهان به تجربه کشورهایی می‌پردازد که توانسته‌اند با تجدیدنظر در روش اقتصادی، وضع معیشت مردمشان را متحول کنند.

 

 

مشاهده و خرید کتاب

EcoIran بازدید : 30 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

کتاب «نظریۀ پول و اعتبار» میزس در اوایل قرن بیستم نگاشته شد. تقریباً یک قرن پس از آن گری نورث به تقریر و تفسیر مجدد آن می‌پردازد و ادعا می‌کند این نظریۀ مهجور و فراموش‌شده همچنان علمی‌ و عملی است: عرضۀ پول را نیز مثل عرضۀ هر کالای دیگری باید به بازار آزاد سپرد. معمولاً نظریۀ پولی اتریشی را نظریه‌ای قدیمی و مربوط به دوران قبل از ظهور بانکداری مرکزی می‌دانند.

 

 

مشاهده و خرید کتاب

EcoIran بازدید : 21 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

بررسی ماهیت قدرت، یکی از پروژه ‌های محوری نظریه‌ معاصر، به‌ خصوص در میان متفکران فرانسوی‌ چون میشل فوکو، ژیل دلوز و فلیکس گتاری بوده است. این نظریه‌پردازان به تحلیل صور، مکانیسم ‌ها و کاربردهای مختلفی می ‌پردازند که از طریق آنها قدرت در کل افق اجتماعی، شخص و سیاسی سرمایه‌گذاری می‌کند. در خلال آثار آنها می ‌بینیم که نیروهای اجتماعی جدید و آفرینش‌گر پیش کشیده می ‌شوند و نیز فعالیت ‌های جایگزین و آری‌گو. تفسیر آنتونیو نگری از اسپینوزا ادای سهم مهمی به این پروژه است. تحلیل او تلاشی است برای اثبات این نکته که اسپینوزا یک «دیگری» اثربخش برای قدرت فراهم کرده: بدیلی از اساس متمایز، عملی و آشتی ‌ناپذیر برای سازمان جامعه. در واقع، نگری معتقد است که درک تمایز و آنتاگونیسم بین این دو شکل قدرت، کلید فهم اهمیت تفکر اسپینوز در دوران معاصر است.

 

مشاهده و خرید کتاب

EcoIran بازدید : 26 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

لاخمان در این کتاب می‌ کوشد ما را با مفهومی ساختاری از سرمایه آشنا کند که معتقد است نسبت به مفهوم موجودی سرمایه کارایی بیشتری در تبیین واقعیات اقتصادی دارد. رویکرد او به نظریۀ سرمایه در تداوم و تکمیل آراء و ایده‌ های نظریه ‌پردازان پیشکسوت اتریشی (اویگن بوم ‌باورک و فردریش هایک) است در حالی که از ارزیابی انتقادی آنان ابایی ندارد. او همچنین سعی می‌کند «انتظارات» را در یک چارچوب مفهومی بگنجاند و از دریچۀ چشم یک اقتصاددان ذهنیت‌ گرا به آن بنگرد. هایک، لاخمان را تنها کسی می ‌دانست که تلاش های او را در زمینۀ نظریۀ سرمایه پی گرفته و بسط داده است. نگاه دقیق و تیزبین لاخمان باعث می ‌شود بدعت ‌های او پس از گذشت حدود هفتاد سال از نگارش این کتاب همچنان بدیع به نظر برسند.

 

 

مشاهده و خرید کتاب

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 164
  • بازدید ماه : 348
  • بازدید سال : 1,690
  • بازدید کلی : 4,895