loading...

تصویر اقتصاد ایران

EcoIran بازدید : 27 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

ارز 4 هزار و 200 تومانی انواع تایر حذف شد. وارد کنندگان ازین پس ، تایر را با ارز نیمایی وارد خواهند کرد. این اقدام اثرات متفاوتی بر تولید و تجارت تایر دارد. درصورتی که ارز دولتی حذف نمیشد ممکن‌ بود قاچاق معکوس در این محصول رخ دهد.

آخرین تصمیم دولت درباره صنعت تایر به حذف ارز4هزارو200  تومانی این صنعت منجرشد.قراراست واردات تایرهای صنعتی ،راهسازی وباربری با استفاده از ارزنیمایی انجام شود.

سیاستگذاریهای مختلف دولت بربخش تولیدو صادرات و واردات صنعت تایراثرات متفاوتی می‌گذارد.

باتوجه به اختلاف نرخ ارز در ایران وکشورهای همسایه درصورتیکه تخصیص ارزدولتی به این محصول ادامه پیدامی‌کردممکن بود قاچاق معکوس رخ دهدکه سودحاصل ازآن به جیب تولیدکنندگان واریز نمی‌شد. 

سالانه در کشور 370 تا400 هزارتن تایرمصرف می‌شودکه 70 درصدآن از تولیدداخل و 30درصداز واردات تامین می‌ شود.

درسال 97و98حدودا 500میلیون یورو ارز برای واردات تایر تخصیص داده شد که با آن مبلغ تایرهای بابربی واوتوبوسی واردشد.

واردکنندگان اذعان می کنند که رانت ارزنیمایی بسیارکمتر ازارز4هزارو200تومانی است.

  

 

 

مشاهده گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 30 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

رابطه دولت با بانک مرکزی درسه گروه دسته بندی می شود.استقراض دولت ازبانک مرکزی بیشترین تاثیر را در رشد پایه پولی دارد.

مهم ترین وظیفه بانک مرکزی ،اجرای سیاستهای پولی دریک کشوراست.برای انجام این وظیفه بانک مرکزی بایدبه طوربسیارنزدیکی بادولت همکاری داشته باشداما ابزارهایی برای اثرگذاری برسیاست اعتباری بانکهای تجاری دراختیار داشته باشد.لذا هدف بانک مرکزی حداکثرکردن سودنیست وبا بانکهای تجاری برای به دست آوردن مشتری رقابت نمی‌کند.دولت به بانک مرکزی بدهکار است هر چندبدهی دولت به بانک مرکزی19 درصدکمتر شده است امادولت هنوز 276 هزارمیلیاردتومان به بانک مرکزی بدهکاراست.

کارشناسان اظهارمی کننددرصورتیکه رابطه ی دولت وبانک مرکزی اصلاح نشودنمی توان امیدواربودکه تورم22 درصدی محقق نخواهدشد.

 

 

مشاهده گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 28 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

سهم های بسیاری بارها تبدیل به صف #فروش شدند و صفشان جمع شد... برخی در ادامه محدوده #منفی معامله و برخی دیگر در قیمت های #مثبت و چه بسی سقف قیمتی کار خود را پایان دادند...

 

اما مهمترین اتفاق امروز، بسته شدن نمادهای #پالایشی بود...

#بورس به کدام سمت خواهد رفت و معامله گران چه #استراتژی در پیش بگیرند؟ 

 

 

 

مشاهده گزارش نصویری

EcoIran بازدید : 25 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

نماد غدام ،بیش از ۱۰ روز است که صف فروش بدون‌خریدار دارد.هیات مدیره این شرکت یکبار در کدال افزایش سرمایه اعلام کردند و دو هفته بعد شرکت مادر ان را لغو کرد

. رفتار گمراه کننده هیات مدیره هلدینگ‌اقتصادی کوثر به بی اعتمادی سهامداران و شکایت آنان منجر شد.ناظر بازار با ظن دستکاری قیمت ، معاملات ۲۹ اردیبهشت را باطل اعلام‌کرد ولی مشکل هنوز رفع نشده است.

  

 

 

 

مشاهده گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 23 دوشنبه 12 خرداد 1399 نظرات (0)

امروز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ بازار طلا و ارز تهران برخلاف انتظار برخی معامله‌گران برای ادامه روند صعودی نرخ‌ها و و عبور دلار از سطح مقاومتی ۱۷۸۰۰ تومانی، شاخص ارزی به مدار نزولی کم‌شیب تغییر مسیر داد و سکه نیز با کاهش قیمت مواجه شد.

گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ دلار حریف سطح مقاومتی نشد/ سکه عقب‌نشینی کرد

EcoIran بازدید : 30 دوشنبه 12 خرداد 1399 نظرات (0)

بعد از ظهر امروز ساعت 13:41 زمین لرزه ای به بزرگی 4 ریشتر در عمق 12 کیلومتری زمین مرز استانهای تهران و مازندران (حوالی دماوند) را لرزاند که در تهران هم احساس شد.

علی بیت الهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با اکوایران می گوید: زمین لرزه ظهر امروز زلزله اصلی نبوده و در ادامه پس لرزه های زلزله اردیبهشت ماه امسال است.

 

 

مشاهده گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 110 دوشنبه 12 خرداد 1399 نظرات (0)

سهم های بسیاری بارها تبدیل به صف #فروش شدند و صفشان جمع شد... برخی در ادامه محدوده #منفی معامله و برخی دیگر در قیمت های #مثبت و چه بسی سقف قیمتی کار خود را پایان دادند...

 

اما مهمترین اتفاق امروز، بسته شدن نمادهای #پالایشی بود...

#بورس به کدام سمت خواهد رفت و معامله گران چه #استراتژی در پیش بگیرند؟ 

 

 

 

مشاهده گزارش تصویری 

EcoIran بازدید : 42 دوشنبه 12 خرداد 1399 نظرات (0)

تورم و کنترل آن ، شاه کلید حل معمای اقتصاد ایران است . اما راه رسیدن به این کنترل و تعادل ، خیلی هم هموار نیست. متغیرهای متعددی بر تورم تاثیرگذارند که اصلاح هر کدام از آنها ، داستان و راهی پرپیچ و خم دارد. آقای همتی برای امسال تورم 22 درصدی را اعلام کرده. اما آیا الزامات و و زمینه های تحقق این هدف وجود دارد؟ تورم و گرانی ها ، تا همین حالا ، همه حوزه های اقتصادی را درگیر کرده . از تولید تا داد و ستدهای بین المللی کالاها. افزایش قیمت های چند برابری حمل و نقل که به تعبیر فعالان اقتصادی قابل باور نیست و چالش جدیدی برای حوزه تجارت است.

تورم هدفگذاری شده برای سال 99 که توسط آقای همتی ، رییس کل بانک مرکزی اعلام شد . تنور بحثها بر سر معایب و فواید هدفگذاری و موانع پیش روی تحقق این هدف را داغ  کرده.  بسیاری از کارشناسان معتقدند ، الزامات و پیش شرطهای  تحقق هدفگذاری تورم در اقتصاد ایران وجود ندارد و راه بسیار ناهموار است. بنابراین، باید یک مرحله گذار تعریف کرد و بر متغیرهای موثر بر کنترل تورم ، متمرکز بود تا اصلاح آنها بتواند بر شاخص تورم تاثیر مثبتی داشته باشد.   بی تردید تورم و کنترل آن ، شاه کلید حل معمای اقتصاد ایران است . اما راه درست رسیدن به این کنترل و تعادل  چیست؟ متغیرهای متعددی بر تورم تاثیرگذارند که اصلاح هر کدام از آنها ،  داستانی و راهی پرپیچ و خم دارد. سوال اصلی این است که اقتصاد ایران برای پذیرش این چارچوب سیاستگذاری  چقدر آماده است؟  آیا عوامل موثر در این راه، برای موفقیت ،  مانند درجه اعتبار بانک مرکزی؛ استقلال بانک مرکزی؛ سلطه مالی؛ توسعه مالی و تعهد همه نهادها به یک هدف واحد ، مهیا است؟  کارشناسان از تورم حداقل 30 درصد می گویند و رییس  کل بانک مرکزی برای تورم 22 درصدی ، برنامه ریزی کرده .  به نظر می رسد ، پایان امسال، ارزیابی عملکردها جالب  باشد   تورم و گرانی ها ، تا همین حالا  هم ، همه حوزه های اقتصادی را درگیر  کرده . از تولید تا داد و ستدهای بین المللی کالاها.  افزایش قیمت های چند برابری حمل و نقل که به تعبیر فعالان اقتصادی قابل باور نیست و چالش جدیدی برای حوزه تجارت است.

 

مشاهده گزارش تصویری

EcoIran بازدید : 26 دوشنبه 12 خرداد 1399 نظرات (0)

اوراق قرضه برای تامین بخشی از کسری بودجه دولت با نرخ15 درصد منتشر خواهدشد.کارشناسان اقتصادی معتقدند اگرچه این روش بهتر از قرض گرفتن از بانک مرکزی است اما برای مشکل‌گشایی کسری‌بودجه کافی نیست.

کسری بودجه در ایران ساختاری ،پایدار و فزاینده شده است.درحالیکه دولت ناگزیراست برای تامین بخشی از کسری بودجه  تا سقف 10 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند اما کارشناسان  اقتصادی معتقدندباید بسته سیاستی برای کسری بودجه درنظرگرفته شود زیرا مشکلات اقتصاد ایران باروش های موجود رفع نمی شود.

حذف رانت های ارزی،حذف معافیت های مالیاتی شرکت های دولتی ،فروش اموال مازاد دولت تعدادی از روشهایی است که می‌توان ازآن برای رفع کسری بودجه کمک گرفت و دولت چندبرابر بیشتر از انتشاراوراق درآمد کسب کند.

 

مشاهده گزارش تصویری

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 160
  • بازدید ماه : 344
  • بازدید سال : 1,686
  • بازدید کلی : 4,891